Liceul Tehnologic Răchitoasa, județul Bacău, în calitate de beneficiar al programului PNRAS, desfășoară, conform graficului activităților, demersurile necesare pentru realizarea și implementarea la nivelul unității a activităților proiectului PNRAS cu titlul ,,Școala prietenoasă pentru un viitor luminos” Contract de finanțare nr4919/08.05.2024 prin Schema de Granturi: Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, în perioada 08.05.2024-08.06.2026.
Obiectivul general ale proiectului constă în diversificarea și îmbunătățirea metodelor de pregătire și motivare a elevilor de gimnaziu, în vederea reducerii abandonului școlar, îmbunătățirii performanțelor școlare și creșterii ratei de absolvire. Acest lucru se va realiza prin implicarea activă a elevilor în procesul de învățare, oferindu-le o gamă variată de activități extracurriculare și servicii de consiliere profesională pentru cadrele didactice.
Pentru atingerea acestui obiectiv general, am stabilit următoarele obiective specifice:
OS1. Diminuarea numărului de absențe și a ratei de abandon școlar prin implicarea elevilor în activități extracurriculare și extrașcolare prezentate în această cerere.
OS2. Creșterea procentului de elevi care finalizează învățământul gimnazial, prin implementarea de activități specifice descrise în cerere.
OS3. Sprijinirea elevilor în vederea promovării Examenului de Evaluare Națională prin derularea de activități de sprijin și recuperare descrise în prezenta cerere.
OS4. Dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice din școală prin participarea la cursuri și alte activități specifice prezentate în cerere, pentru a îmbunătăți calitatea procesului de predare și rezultatele școlare ale elevilor pe durata proiectului.
OS5. Îmbunătățirea performanțelor școlare și a ratei de promovabilitate prin implicarea elevilor din grupul țintă în activități de sprijin educațional, ore de lectură și alte activități extracurriculare prezentate în cerere.
OS6. Utilizarea tehnologiilor informaționale și digitale într-o sală de clasă, furnizând dispozitive IT și materiale didactice adecvate, în scopul de a motiva toți elevii de gimnaziu să-și îmbunătățească și să-și actualizeze cunoștințele pe parcursul proiectului.
Activitățile propuse în funcțiile de categoriile prevăzute în ghidul de finanțare sunt următoarele:
CATEGORIA I. Activități de identificare și monitorizare a elevilor în risc de abandon școlar – MATE (obligatorii)
Aceasta activitate presupune colectarea datelor despre elevi prin aplicarea chestionarelor SASAT, completarea Fisei de Observație si introducerea datelor in Observatorul Scolii. Toate aceste date vor fi introduse in în modulul MATE din SIIIR, in vederea monitorizării și a raportării datelor despre elevii aflați în situații de risc.
CATEGORIA II. Activități de prevenire, intervenție și compensare (obligatorii)
II.1) MATERIALE ȘCOLARE PENTRU FIECARE
“Materiale școlare pentru fiecare” este o activitate prin care oferim elevilor din grupul țintă un ajutor concret și necesar pentru frecventarea școlii: cărți (lecturi școlare, ficțiune generală, non-ficțiune, auxiliare școlare), ghiozdane, produse necesare studiului, cum ar fi caiete, penare, instrumente de scris etc. Pachetul complet de materiale școlare se oferă la începutul anilor școlari și pe parcursul acestora elevii care nu au multe absente primesc în continuare completați de papetărie, produse mai puține.
II.2) ORE REMEDIALE ȘI GUSTĂRI
Școala noastră va oferi elevilor posibilitatea de a beneficia de ore remediale, la materiile de baza, susținute de către cadrele didactice din cadrul școlii. Aceste activități vor fi organizate după un program stabilit de către echipa managerială a proiectului.
Ca durată și loc, activităților vor avea loc în incinta școlii, pe toată perioada derulării proiectului.
– Orele remediale se vor desfășura în sălile de clasa ale școlii și vor fi susținute de profesorii din cadrul instituției, care au expertiză necesară pentru a ajută elevii să își îmbunătățească performanțele la materiile de baza. Materialele didactice necesare pentru desfășurarea acestor ore vor fi puse la dispoziția elevilor.
– Pentru a susține implicarea elevilor în această inițiativa, acestora li se va oferi, de asemenea, posibilitatea de a primi gustări în timpul orelor remediale. Astfel, se asigura un mediu de învățare plăcut și stimulativ pentru elevi.
II. 3) ACTIVITĂȚILE DE FORMARE ALE PROFESORILOR PRIN CURSURI
Cursurile online se desfășoară regulat, cu o frecvență anuală, organizând câte un curs în fiecare an de proiect.
Tematica cursurilor: probleme relevante pentru programul PNRAS, cum ar fi abandonul școlar, cauze si masuri de prevenire, predarea remedială pentru elevi aflați în risc de abandon scolar și PTȘ, combaterea bullying-ului și altele. Cursurile sunt disponibile online și utilizează metode sincrone și asincrone. La finalizarea fiecărui curs, profesorii obțin o adeverință pentru dosarul profesional.
Durata
Durata minimă a fiecărui curs este de 20 de ore, inclusiv sesiunile sincrone și parcurgerea modulelor asincrone.
II.4) EXCURSII PENTRU ELEVII DIN GRUPUL ȚINTĂ
Organizarea de excursii pentru elevii din grupul țintă la obiective turistice și culturale din țară.
Scopul acestei activități este de a le oferi elevilor o experiență educațională în afara mediului școlar obișnuit, pentru a-i motiva, a le dezvolta abilități sociale și a le oferi perspective noi asupra învățării și a viitorului lor.
Excursiile vor fi bine planificate și vor oferi activități interesante și relevante pentru elevi.
Durata și locul desfășurării: excursii de o zi, la obiective turistice din țară (o excursie pentru fiecare an din proiect)
Categoria III. Lucrări de amenajare minore, achiziționarea de bunuri (obligatorii)
III.1 SPAȚIUL ELEVILOR „LECTURA DE PLĂCERE”
“Lectura de plăcere” este activitate care prevede amenajarea și dotarea unui spațiu de lectură pentru elevii din grupul țintă, cu mobilier specific și cărți.
Scopul acestei activități este de a-i ajuta pe elevii din grupul țintă să își îmbunătățească abilitățile de citire, să îi sprijine în dezvoltarea capacitatilor cognitive și emoționale și să le crească motivația și dorința de învățare și dezvoltare.
Durata și locul activității: activitatea se va desfășura în cadrul unui spațiu din școala noastră și se va întinde pe toata perioada anilor de proiect, continuand și după încheierea lui pentru că spațiul va rămâne la dispoziția elevilor.
Categoria IV Activități digitalizare proces educațional (obligatorii)
IV.1) DIGITALIZAREA PROCESULUI EDUCAȚIONAL
În cadrul proiectului, vom crea o sală digitalizată care va îmbunătăți experiența de învățare a elevilor și a profesorilor și care va fi dotată cu aparatura specifica, în cuantum de maxim 20%, prevăzute în Ghidul solicitantului.
Pentru ca sala digitalizată sa ofere o varietate de opțiuni de învățare și interacțiune, vom achizitiona și incarca pe aparatura aferentă și cărți in format digital disponibile prin abonamente la platforme educaționale. Acestea vor îmbunătăți procesul de învățare, motivatia, colaborarea între elevi și profesori și pot ajuta și la dezvoltarea abilităților digitale necesare pentru succesul într-un mediu de viață din ce în ce mai digitalizat.
În cadrul activității, cadrele didactice vor primi instruire pentru folosirea corectă și eficientă a aparaturii electronice, iar pentru elevi se va realiza o diagnoza inițială, în vederea stabilirii competentelor digitale.
Rezultatele așteptate ale proiectului sunt:
1/ Profesorii din grupul țintă își vor îmbunătăți procesele de predare – învățare – evaluare prin parcurgerea activităților de formare din din proiect
2/ Elevii din grupul țintă vor fi motivați să frecventeze școala, avand in vedere ca în cadrul proiectului li se oferă obiecte de strictă necesitate (rechizite școlare, carti, gustari etc.)
3/ Elevii din grupul țintă vor putea îmbunătăți rezultatele școlare și își vor crește șansele de promovare a examenului de Evaluare Națională prin participarea la orele de remediale si la toate activitățile extracurriculare din cadrul proiectului (spațiul dedicat lecturii, activitatile de lectura, excursii etc.)